הסכם מייסדים-מה חשיבותו ?

קטגוריה:

הסכם מייסדים הוא ממסמכי היסוד של החברה, לצד תקנון החברה. תכליתו של ההסכם להסדיר את אופן התנהלותה של השותפות העסקית ומהווה כלי חשוב לתיאום הציפיות ביניהם.

רבים נוטים לזלזל ולהפחית בחשיבותו של הסכם המייסדים של החברה, תוך מחשבה של “הכל יהיה בסדר”, “אני סומך על השותפים/חברים שלי”, “יש לי הסכם מהאינטרנט” וכיוצ”ב.

אכן, בתחילת כל עסק, העתיד נראה מבטיח וורוד, אך לעולם אין לדעת אימתי תפרוץ מחלוקת או סכסוך (בפרט כאשר השותפים הם בני משפחה או חברים).

הסכם מייסדים הינו מסמך שנערך מתוך רצון של המייסדים ואינו מסמך מחייב על פי חוק, אך על אף זאת להסכם מייסדים חשיבות רבה ולעיתים אף מכרעת בהצלחת המיזם או כישלונו, וחשיבות קריטית בשמירת זכויותיהם של המייסדים.

תוכנו ומהותו של הסכם המייסדים ישתנה בהתאם למהות ומטרת החברה, ולשם כך מומלץ ביותר שעורך דין הבקיא בתחום יערוך את הסכם המייסדים באופן המיטבי.

מועד הכנת הסכם מייסדים

ישנה חשיבות רבה בעריכת הסכם מייסדים בשלב המקדמי של פתיחת החברה, וכחלק מהכנת מסמכי היסוד של החברה. הסכם המייסדים יתרום לניהול התקין של העסק או המיזם מראשיתו, ובכך יצמצם ו/או ימנע את המחלוקות והסכסוכים שעלולים להופיע במהלך ניהול החברה.

ההנחה הרווחת בעת הקמת עסק או מיזם (בפרט בין קרובי משפחה וחברים) היא “הכל יהיה בסדר”, וכי קיים אמון מלא בין הצדדים ועל כן הסכם בכתב עלול להזיק ולגרום לתחושה של “חוסר נוחות”, ושככל ויהיו מחלוקות יהא ניתן לפתור אותן. הנחה זה פעמים רבות מתנפצת, בפרט כאשר מתגלים מחלוקות מהותיות בניהול העסק ו/או שווי החברה צמח באופן משמעותי ו/או נוצרו בעיות בניהול העובדים ובהתנהלות מול הספקים ולקוחות החברה.

מסיבה זו, רצוי ומומלץ לערוך הסכם מייסדים בשלב הראשוני של החברה (העסק), בשלב הגיבוש של הרעיון והמיזם, וזאת מתוך רצון טוב והבנה כי הדברים נעשים לטובת הצלחת החברה והשותפים בה.

מי יכול להתקשר בהסכם מייסדים?

המקרה הפשוט הוא הסכם מייסדים שנחתם בין יחידים שמחליטים להקים ביחד חברה או פעילות עסקית כלשהיא משותפת. מלבד אפשרות זו, הסכם המייסדים יכול להיכרת גם בין שותפויות או בין תאגידים. המשמעות של זה היא שגם שני עסקים שכבר קיימים, שותפויות או תאגידים, יכולים להתאגד יחד לחברה אחת, או להקים ביחד מיזם עסקי בו יפעלו יחדיו. במסגרת כזו הם יוכלו לתרום מהיתרונות היחסיים שלהם למיזם המשותף.

לאילו נקודות חשוב להתייחס בהסכם מייסדים ?

חשוב לזכור, כי תנאי והוראות הסכם המייסדים משתנים בכל חברה, וזאת בהתאם למטרת החברה ואופי פעילותה.

להלן מספר נקודות חשובות ועיקריות שיש לכלול בכל הסכם מייסדים:

מטרת המיזם, השקעות – יש לפרט מהי מטרת המיזם וכן מה ההשקעות והמחוייבויות של כל אחד מהצדדים וכן את אופן המימון (הלוואות מבנקים, השקעות, הלוואות בעלים).

חלוקת תפקידים בין השותפים  והיקף העבודה שכל אחד מהם מתחייב לבצע- חשוב להבהיר האם ניתן לעבוד בעבודה נוספת במקביל.

סודיות ואי תחרות – בתקופת קיום החברה ולאחריה (הגבלה בהמשך עיסוק בתחום זהה לתקופת צינון ו/או הגבלה לענין פנייה ללקוחות החברה בהתאם להסכמות בין הצדדים).

קבלת החלטות וזכויות חתימה – זהו נושא קריטי ומהותי בכל חברה וחברה. חשוב ביותר להגדיר מבעוד מועד מהו אופן קבלת ההחלטות בחברה בעניינים השונים (פה אחד/רוב..). היכולת לקבלת החלטות לפי חוב, מאפשרות ליזמים המחזיקים ברוב המניות, לקבל החלטה בשביל יזמי המיעוט.

בחברות רבות קיים חשש בקרב בעלי מניות מיעוט לזכויותיהם במצבים שבשגרה, לדוגמא: מינוי בעל מניות חדש עלול להביא לדילול אחזקותיהם של כלל בעלי המניות ובכך תשפיע לרעה על מעמדם של בעלי מניות המיעוט. משכך ועל מנת להמנע ממחלוקות מסוג זה ולהפיג את דאגתם של בעלי מניות המיעוט, מומלץ לציין בהסכם את סוגי ההחלטות הדורשות את הסכמת בעלי מניות המיעוט.

פירוק החברה או היפרדות – יש לקבל החלטה אילו פעולות יש לנקוט במקרה של פירוק החברה או עזיבה של אחד מהשותפים. בסעיף כזה מסדירים באיזה אופן יחולקו הנכסים והמניות, למי יש זכויות בקניין הרוחני של החברה וכן הלאה.

מנגנון יישוב סכסוכים – הסיבה העיקרית לעריכת הסכם מייסדים הינה למנוע סכסוכים ומחלוקות בעתיד. על אף זאת, פעמים רבות יתגלו סכסוכים ומחלוקות בין השותפים/היזמים, ועל כן ניתן להסדיר מנגנון לענין התנהלות במקרה של סכסוך, לדוגמא – גישור, בוררות וכיוצ”ב.

ולסיום, אל תקלו ראש בחשיבות של עריכת הסכם מייסדים כבר בשלב הראשוני של המיזם. 

משרדנו מלווה, כבר מעל 18 שנים, עסקים וחברות בתחום המסחרי ודיני העבודה, החל משלב הרעיון של המיזם ובמהלך הפעילות השוטפת, פתרון דילמות עיסקיות ועריכת הסכמים מסחריים.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

היי, כאן עוה”ד עוזרי.

אשמח לעזור…

דילוג לתוכן