מהו “מסמך הבעת רצון” ? מדוע יש חשיבות רבה בעריכת “מסמך הבעת רצון”?

מאמר זה מיועד לכל הורה לילד קטין (מתחת לגיל 18) וכן לכל בן משפחה אשר משמש כאפוטרופוס לבן משפחה אחר (לרבות: קטין, בגיר, קשיש או בעל צרכים מיוחדים).
מנקודת מבטי, מסמך זה הוא החשוב ביותר עבור הורה (בפרט הורה יחידני) או בן משפחה המשמש כאפוטרופוס של קטין או בגיר בעל צרכים מיוחדים, אשר תלוי בו מבחינה רכושית, רפואית וכן בכל ניהול ענייניו האישיים.
מסמך הבעת רצון הינו אחד ההוראות החשובות ביותר בשנים האחרונות, ועם זאת מהפחות ידועים לציבור.
הפחד הגדול ביותר שלנו כהורים ו/או כבני משפחה לאדם חסוי (קטין או בגיר), הוא שבמקרה מוות או במקרה בו לא נהיה כשירים לשמש כאפוטרופוס (לדוג – מחלה קשה, דמנהציה, זקנה, תאונה, מוגבלות נפשית ועוד), הרי שלא נוכל עוד לטפל ולדאוג לענייניו של הקטין או החסוי-בגיר.
במקרה זה, הסמכות לקביעת ומינוי האפוטרופוס עוברת להחלטת בית המשפט.
מסמך הבעת רצון מאפשר להורים לדאוג לילדיהם (לדוג’- קטינים או בעלי צרכים מיוחדים) במקרה בו לא יוכלו לטפל בהם עוד וכן לקרובי משפחה אחרים, להם הם משמשים כאפוטרופוס (למשל, להורה קשיש), וזאת באמצעות בחירת אפוטרופוס חלופי אשר יכנס לנעלינו במידה שלא נוכל למלא עוד את תפקידנו.
מסמך הבעת רצון מאפשר לנו לקבוע הוראות והנחיות ברורות לענין הנעשה עם ילדינו (קטינים ו/או בגירים) באם, מכל סיבה שהיא, לא נהיה כשירים וכן במקרה של חו”ח מוות.

מהו מסמך הבעת רצון?
חוק הכשרות המשפטית (לאחר תיקון 18) מאפשר לאפוטרופוס של אדם, לתת הנחיות למקרה שבו לא יוכל עוד לתפקד כאפוטרופוס, למשל מפאת מחלה, מוות וכיוצ”ב.
האפוטרופוס רשאי להביע בצוואה או במסמך הבעת רצון, את שמו של מי שהוא מבקש שימונה כאפוטרופוס במקומו וגם הנחיות לגבי פעולות מסוימות, שהוא היה נוקט אילו היה ממשיך לתפקד כאפוטרופוס.
טיפ: לא ניתן לחייב אדם לפעול כאפוטרופוס חלופי. משכך, חשוב לקבל מבעוד מועד את הסכמת האפוטרופוס המוצע/החלופי וליתן לו הוראות ברורות בדבר אופן ניהול האפוטרופסות.

הפקדת מסמך הבעת רצון
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

מאמרים שעשויים לעניין אותך

היי, כאן עוה”ד עוזרי.

אשמח לעזור…

דילוג לתוכן