קיימת חשיבות רבה לפנייה לקבלת ייעוץ משפטי בטרם פתיחת העסק. יעוץ משפטי מקדים, עתיד למנוע טעויות וכן לחסוך הוצאות מיותרות רבות, אשר לעתים אף מגיעות לעשרות/מאות אלפי ₪.
אומנם, באפשרות כל אחד ואחת להחליט על פתיחת עסק, לחתום על הסכם שכירות, לפתוח תיק ברשויות המס ו… הנה יש לך עסק !
עם זאת, אנו ממליצים לכם לעצור ולקבל את הייעוץ והכוונה המתאימים בכדי שלמיזם שלכם (החלום!) יהיה את התשתית הנכונה ויפעל בהתאם להוראות והנהלים.
הקמת עסק היא תהליך מורכב, המשלב בתוכו היבטים עסקיים, כלכליים ומשפטיים כאחד. על מנת להמנע מטעויות העלולות לסכן את קיום העסק, חשוב להתייעץ עם עורך דין בתחום האזרחי-מסחרי.
עורך הדין ילווה אתכם משלב הרעיון, בדיקת ההיתכנות המשפטית-עסקית, ועד שלב ההקמה והליווי השוטף של העסק, לרבות בפתרון דילמות עסקיות ומחלוקות משפטיות.
ליווי משפטי בתהליך הקמת עסק הוא דבר שאין לוותר עליו.
נקודות שיש להתייחס אליהן בפתיחת עסק
תכנית עסקית ובדיקת היתכנית עסקית ומשפטית של העסק – חשוב לפנות ליועץ עיסקי/אסטרטגי לבניית תכנית עסקית, לפיה קיים מודל פעולה ל- 3/5 שנים הקרובות, בין היתר: דו”חות צפי הכנסות, הוצאות, שכר עובדים, עלויות שוטפות, סחורה, קהל יעד וכיוצ”ב.
רישוי עסקים – לבצע בדיקה באם נדרש לקבל רישיון עסק לפעילות העסק. באם אכן נדרש רישיון עסק, הרי שיש לדעת מהם התנאים הנדרשים ולפעול לפיהם. תנאים אלה הם הכרחיים לקיום העסק, ופעמים רבות, עקב אי בדיקה מקדמית, עסקים רבים נסגרים או נגרמים להם הוצאות ועלויות רבות ומיותרות. דוגמא לכך הינה קיום העסק במושכר שאינו מתאים להוראות רישיון העסק (שטח קטן, אין מחסן, אין מטבח, מיקום הנכס, פתחי איוורור וכיוצ”ב).
מימון העסק – קבלת החלטות ובדיקות בענין מימון פעילות העסק (הון עצמי, הלוואות…).
ביטוח – יש לבצע בדיקות לענין הביטוחים הנדרשים לפעילות העסק ולפנות לסוכן ביטוח הבקיא בתחום פעילות המיזם (לדוג’- אחריות מקצועית, חבות מעבידים, ביטוח צד ג’, תכולה ).
הסכם שכירות – לבצע בדיקה (משפטית ותכנונית) באם המושכר תואם לדרישות קיום ופעילות העסק. חשוב לוודא – שכירות לטווח ארוך (קריטי בקיום של עסק), שינוי דמי השכירות בתקופות האופציה, קיצור תקופת השכירות בהודעה מראש, שינויים ותיקונים במושכר, בטחונות.
הרחבה ניתן לקרוא במאמר על חשיבות הסכם השכירות.
הסכמים משפטיים– במידה וסוג ההתקשרות הינה שותפות או חברה, הרי שחשוב לערוך הסכם שותפות ו/או הסכם מייסדים, לפי העניין. כמו כן, יש לערוך הסכם התקשרות מול לקוחות עתידיים של העסק, ובו פירוט לענין אופן ההתקשרות, התשלום, סנקציה במקרה של הפרה וכיוצ”ב.
עובדים – הסכם עבודה ו/או הודעה בדבר תנאי העבודה לעובד, תנאי השכר ורישומם בתלוש השכר, הפרשות פנסיה.
ניתן להמשיך לקרוא במאמר בענין “הסכם עבודה”.
אישיות משפטית מתאימה – יש לקבל החלטה בענין האישיות המשפטית התואמת לקיום העסק (לדוג’- עוסק מורשה / שותפות / חברה).
קניין רוחני – הגנה על זכויות יוצרים ו/או סימן מסחר ו/או סודות מסחריים של העסק.
החשיבות בייעוץ וליווי משפטי לפני הקמת עסק
כאמור, תפקידו של עורך הדין הוא לבצע בדיקה של התשתית המשפטית של העסק ובדיקת כל הגורמים הרלוונטים להקמת העסק ופעילותו.
כמו כן, עורך הדין צריך להעריך את התרחישים האפשריים בין השותפים, באם קיימים, על מנת לערוך הסכם שותפות ו/או הסכם מייסדים, המסדיר את ההסכמות בין הצדדים, לרבות סעדים וסנקציות למקרה של הפרה של ההסכם.
כל אחד ואחד המעוניינים להקים ולנהל עסק, חשוב שידאגו לאינטרסים שלהם, וכן שיהיו מודעים ומוכנים לכל תרחיש שעלול לקרות בעסק, וזאת על מנת לא להגיע להוצאות כספיות מיותרות וסכסוכים משפטיים.
השופט בדימוס אהרון ברק ביטא זאת בפסק הדין רוקר נ’ סולומון, ואמר שעל צדדים בהסכם לנהוג בתום לב ובהגינות, כמצב שבו “אדם לאדם – לא זאב, ולא מלאך; אדם לאדם – אדם”.
במסגרת הקמת עסק, אנו נדרשים לנהל משא ומתן במספר מישורים. במהלך ניהול משא ומתן יש למצוא את האיזון הנכון בין משא ומתן הגון לבין שמירה על האינטרס הסמוי של כל צד ברמה העסקית.
ייעוץ וליווי משפטי שוטף, באמצעות עורך דין הבקיא בדין העיסקי-מסחרי, תורם לבעל העסק בקבלת כלים המתאימים לקבלת ההחלטות הנכונות לעסק.
משרדנו מתמחה בתחום האזרחי-מסחרי ודיני עבודה, ומלווה עסקים וחברות, החל משלב הרעיון ועד לשלב הביצוע והייעוץ המשפטי השוטף.
מוזמנים לשלוח הודעה או להשאיר את הפרטים ונצור עמכם קשר בהקדם.
| 050-2377155 | 03-6873770 | limor@ozery-law.co.il